Csatornák száma
Megkülönböztetünk 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 és 8 csatornás erősítőket. Ezek közül leggyakrabban az 1, 2 és 4 csatornásokat használjuk, melyekkel egyedi igények, zenei stílusok, akusztikai adottságok, hangszórók, mályládák függvényében nagyon jó rendszereket lehet építeni.
Az 1 csatornás autó erősítőket, más néven monoblokkokat elsősorban mélyládák megszólaltatására használjuk. Ezeket alapvetően erre tervezték, így erősebb tápegységgel gyártják őket és csak a mélynyomóhoz használt szűrések, beállítások végezhetőek el rajtuk.
A 2 csatornás készülékeket vagy 2 hangszóró megszólaltatására használjuk, vagy 1 mélyláda meghajtására – hídba kötve. A hídba kötés annyit jelent, hogy van az erősítőn két csatorna, melyek közül az egyik csatorna negatív csatlakozóját és a másik csatorna pozitív csatlakozóját kötjük rá a mélynyomóra. Így gyakorlatilag megduplázzuk a Wattok számát, tehát például egy 2x50 Wattos készülék esetében a mélyhangszórót 100 Watt teljesítménnyel hajtjuk. Előfordul, hogy gyártmánytól függően ez az érték lehet nagyobb is.
A 3 csatornás erősítőket tipikusan egy első szett és egy mélyláda kombinációjának meghajtására használjuk. Ebből a típusból viszonylag alacsony a kínálat, pedig nagyon jó megoldás főleg azért, mert a harmadik csatorna általában 2 Ohm stabil, így dupla tekercses mélyládákat is rá lehet kötni.
A 4 csatornás erősítőket használhatjuk egy első hangszóró szett és egy hídba kötött mélyláda erősítésére. De kitűnő megoldás, ha egy első és egy hátsó hangszóró szettet kötünk rá - esetleg kiegészítve egy mono-blokkal összekötött mélynyomóval.
Az 5 csatornás erősítőket általában első és hátsó hangszórók, plusz egy mélyláda meghajtására használjuk. Itt a mélyláda lehet duplatekercses is. Komolyabb megoldás esetén az első szettnél külön hajtjuk a két magasat, a két mélyközepet és ehhez jön még az 5. csatornára a mélyláda. Így aktív rendszer jön létre.
Felépítését tekintve lehet egy autó erősítő analóg vagy digitális
A lényegi különbség a kettő között a méretben, a melegedés gyorsaságában és az előállított hangminőségben van. Az analóg készülékek nagyobbak digitális társaiknál és rosszabb a hatásfokuk. A felvett áramot kisebb arányban hasznosítják, amit pedig nem hasznosítanak az hőenergiává alakul, tehát melegszik a készülék. Előnyük azonban, hogy tisztább hangokat lehet varázsolni velük. Ez utóbbi előny azonban csökkenni látszik, hiszen a gyártók folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően ma már a digitális erősítők is kiváló hangminőséget produkálnak. Vitathatatlan előnye azonban a digitális készülékeknek a kis méretük, így akár az ülés alatt is kényelmesen elférnek.
Az erősítő teljesítményének jelentősége
Nagyon fontos, hogy amikor egy erősítő teljesítményét nézzük, akkor semmiképpen se a maximális (zenei) teljesítményre koncentráljunk. Kiválasztáskor feltétlenül az RMS (Root Mean Square, azaz négyzetes középérték) teljesítményt figyeljük. Ez a készülék valódi teljesítménye.
A teljesítménnyel kapcsolatban fontos szót ejteni még az erősítőnek a hangszórókkal és mélyládákkal való viszonyáról. Mindenképpen legyen felülméretezve az erősítő teljesítménye, így ha RMS teljesítményt tekintve is erősebb, mint a hangszórók terhelhetősége, akkor garantált a hosszú élettartam és a stabil, jó minőségű hangzás. Ha tartósan „túlhajtjuk”, akkor idő előtt tönkremehet. Gyakorlati példával élve, ha mindig maximumon kell teljesítenie, vagyis egész nap sprintelnie kell, akkor idő előtt tönkremegy. Ha viszont mindig csak sétálnia kell, akkor sokáig tud egyenletesen jó teljesítményt nyújtani a hifi rendszerben.
Milyen autórádióra kösd rá az erősítőt?
Alap információ, hogy a gyári autórádiókon nincs RCA (azaz erősítő bekötéséhez alkalmas) kimenet, viszont a beépíthető, márkás autóhifi fejegységeken igen. Így aztán, ha valóban fontos a minőségi hangzás, akkor minden esetben a fejegység cseréjével kell kezdeni az átalakítást. Természetesen megoldható, hogy a gyári rádió hangszóró kimeneteit rákötjük az erősítő nagy jelszintű bemeneteire, ez azonban sosem fog olyan minőséget produkálni, mintha RCA kimenetre kötnénk. Ha mégis marad a gyári rádió, érdemes tudni, hogy nem rendelkezik minden erősítő nagy jelszintű bemenettel, tehát kiválasztáskor ezt külön figyelni kell. Amennyiben nincs nagy jelszintű bemenet az erősítőn, úgy lehet vásárolni hangszóró jel-RCA jelátalakítót.
Itt találsz még több információt a 2 dines fejegységek kiválasztásáról: 7+3 tipp, hogyan válaszd ki a tökéletes 2 dines fejegységet
Az erősítő beállítása
A beállítások elvégzése egy kardinális pont az autóhifi beüzemelésében, mégpedig azért, mert egy rossz beállítással könnyű tönkretenni akár az erősítőt, akár a meghajtott hangszórókat. És ez igaz lehet akkor is, ha alapvetően jól vannak összeválogatva a komponensek. Éppen ezért a beállításához mindenképpen érdemes szakmai tanácsot kérni. Egy pár jó tanács nem fogja csorbítani a saját építésű rendszer sikerének élményét.
Válogass kedvedre márkás, hivatalos garanciával ellátott erősítőink között: Autóhifi erősítők ITT!Ha érdekel a szakmai véleményünk, esetleg van olyan kérdés, melyre nem kaptál választ a fenti bejegyzésben, úgy keresd bátran kollégáinkat. Szívesen segítünk akár tanácsadásról, akár a megfelelő termék kiválasztásáról legyen szó. Elérhetőségeinket itt találod: Kapcsolat